בתום לילה ארוך: אושרו הצעות החוק של הקואליציה

איתי גדסי ואבי רבינא No Comments on בתום לילה ארוך: אושרו הצעות החוק של הקואליציה

דיונים אל תוך הלילה: בשעה 7:00 בבוקר ננעלה ישיבת מליאת הכנסת לאחר שאושרו בקריאה ראשונה הצעות החוק של הקואליציה | הצעות החוק שאושרו: החוק לפיצול הליכוד, הרחבת החוק הנורבגי והארכת המועד לאישור התקציב, החוק להבטחת הפריטטיות והרוטציה בממשלה ועוד

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת קיימה הלילה (בין שני לשלישי) שורת דיונים אל תוך השעות הקטנות של הלילה, במספר הצעות חוק של הקואליציה. בתום הישיבה הארוכה ניצחה הקואליציה והעבירה את הצעות החוק וישיבת הממשלה ננעלה בשעה 7:00 בבוקר.

במהלך הדיונים, החל מאמש (שני) בשעות הערב ועד נעילת ישיבת המליאה בשעות הבוקר, נדחו 2 הצעות אי אמון, הוקמה ועדת חוקה, חוק ומשפט, מונו 2 סגנים זמניים ליו"ר הכנסת, הושבעו 2 ח"כים שנכנסו בחוק הנורבגי והושבעו 3 סגני שרים.

החוקים שאושרו במהלך הלילה, בקריאה ראשונה: הצעת חוק שתאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם (חוק פיצול הליכוד), הרחבת החוק הנורבגי והארכת המועד לאישור התקציב, קביעת מנגנונים במטרה לשמר את הפריטטיות בעבודת הממשלה ולהבטיח את קיום הרוטציה, הוראות מיוחדות לעניין החל"ת כתוצאה ממשבר הקורונה, הארכת תוקף הוראות מעבר לעניין מתן רשיונות להפעלת קווי שירות במוניות בהליך תחרותי. בנוסף, אושרה הארכת תוקף חוק קורונה המאפשר קיום דיונים שלא בנוכחות פיזית של אסירים ועצורים, תוך שימוש בזום.

אושר בקריאה ראשונה: קביעת מנגנונים במטרה לשמר את הפריטטיות בעבודת הממשלה ולהבטיח את קיום הרוטציה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס' 10).

62 חברי כנסת הצביעו בעד הצעת החוק, 55 חברי כנסת התנגדו. ההצעה תועבר לוועדה המסדרת לצורך הכרעה בשאלה באיזו ועדה תוכן הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית.

בהצעת החוק, מוצע להחיל את מנגנון ההצבעה הפריטטי שקבעה הממשלה לגבי מליאת הממשלה גם בוועדות השרים השונות. עוד מוצע לקבוע כי במשרד ראש הממשלה בעת כינון ממשלה ניתן יהיה למנות שני סגני שרים. בנוסף, מוצע לקבוע כי חילופים בין ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי ייערכו גם אם הוחלט על התפזרות הכנסת לפני גמר כהונתה, ובעד חוק ההתפזרות בקריאה השלישית הצביעו שני חברי כנסת מהסיעות ששריהן מזוהים כבעלי זיקה לראש הממשלה במועד השבעת ממשלת החילופים; או במידה ולא נתקבל חוק תקציב עד תום התקופה המיועדת לכך לפי חוק-יסוד: הכנסת.

מוצע גם כי במידה והפסיקה ממשלת חילופים לכהן, לא יוכלו ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי לעמוד בראש ממשלה אחרת שזכתה באמון אותה הכנסת או להיות חברים בה.

בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב: "ממשלת חילופים היא ממשלה שבה מכהנים לסירוגין חבר הכנסת שהרכיב אותה וחבר הכנסת נוסף. ביצוע החילופים הוא יסוד משמעותי בממשלה כזאת, מבחינה ציבורית ופוליטית. שני חברי הכנסת האמורים מושבעים מראש לתפקידיהם, ומועד החילופים אף הוא נקבע ומוצהר מראש בעת השבעת הממשלה, וזאת כדי להבטיח שההחלפה תיעשה בלא צורך בקבלת אמון הכנסת ובלא תלות ברצונו של ראש הממשלה המכהן ראשון לקיים את ההסכמה להחלפה. כדי להבטיח כי ביצוע החילופים לא יסוכל בדרך של תמיכת חברי הכנסת, שהם חברי סיעות ששריהן היו מזוהים עם ראש הממשלה שכיהן ראשון, בהצעת חוק להתפזרות הכנסת, מוצע לקבוע מנגנון המבטיח כי במקרה כזה יתבצעו חילופים בין ראש הממשלה לבין ראש הממשלה החלופי".

הוועדה המסדרת: במקביל לדיונים במליאה, התכנסה הוועדה המסדרת בכדי לדון בהמלצה לבחירת יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, סקביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי ובבקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק הדיינים.

חברי הכנסת מהאופוזיציה מחו על קיום הדיון בוועדה המסדרת בזמן ישיבת המליאה. ח"כ מיקי זוהר: "אנחנו נוציא מכתב ליו"ר הכנסת לבטל את ההצבעות האלה (המלצה לבחירת יו"ר ועדת החוקה, והעברת הדיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי לוועדת הכספים). לא הותרתם לנו ברירה ויכול להיות שנפנה לבג"צ. אם בג"צ לא יקבל את עמדתנו זה יהיה תקדים ונוכל להתנהל כך בעתיד. אני קורא ליעוץ המשפטי של הכנסת לקרוא ליו"ר הכנסת לא לקיים דיונים על חשבון המליאה".

עו"ד ארבל אסטרחן, יועמ"ש הוועדה המסדרת, הסבירה כי על פי התקנון, ישיבות ועדות הכנסת לא יתקיימו בשעה של מליאת הכנסת אלא אם כן אישר מראש יו"ר הכנסת את קיומה של הישיבה מטעמים מיוחדים. "לפי הנוסח הנ"ל", הוסיפה עו"ד אסטרחן, "הוועדה יכולה להמשיך ולדון בזמן ישיבת המליאה אבל לא להצביע".

ח"כ דוד ביטן הודיע שיפנה לבג"צ שיכריע האם ההצבעות תקפות.

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ משה גפני: "הצעת חוק הדיינים לא משנה פה סדרי בראשית. מוציאים את החרדים החוצה – זה לא דחוף".

ח"כ טופורובסקי, מ"מ יו"ר הוועדה המסדרת לח"כ גפני: "שכנעת אותי. בהתייעצות עם יו"ר הוועדה המסדרת, החלטנו לא להעלות את בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק הדיינים. נדון בנושא בהזדמנות אחרת. אני נועל את הישיבה".

ועדה קבועה ראשונה יוצאת לדרך: ועדת חוקה, חוק ומשפט

ועדת החוקה אישרה לפנות בוקר את המלצת הוועדה המסדרת ובחרה בח"כ קריב לעמוד בראשה. 10 ח"כים תמכו בבחירתו ולא היו מתנגדים.

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר הכנסת מיקי לוי בירך את היו"ר קריב לאחר בחירתו: "מוסרים לידיך את אחת הוועדות יותר חשובות בכנסת ישראל והחשש מפניך יפוג במהרה. אתה אדם חושב עם ראיה לטווח ארוך. זהו מינוי ראוי מאוד והימים יוכיחו זאת. השיח בשבועות האחרונים הפך להיות אלים ובוטה. יורדים לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. חצינו בימים האחרונים את הגבול הזה. ביליתי כאן לא מעט לילות כדי להעביר או למנוע חוקים, וצוות הוועדה שאני מכיר היטב ימשיך ללוות אותך. הצלחתך היא הצלחתה של כנסת ישראל ואני מאחל לך הצלחה מכל הלב".

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב הודה לצוות הוועדה, ליו"ר הכנסת, ליו"ר מפלגת העבודה על האמון והשותפות, להנהלת הקואליציה, לחברים ולשותפים והשותפות בוועדה ואמר: "כראשון ליו"רי הוועדות הקבועות בכנסת הזו אני מקווה שזהו סימן לבאות שיתממש בימים הקרובים. אני נרגש להיכנס לנעליהם של דמויות לחיקוי כגון חברי הכנסת לשעבר מיכאל איתן ומנחם בן ששון, בוועדה זו, שנחשבה תמיד בעיניי כיהלום בכתר הכנסת".

"אני מתכוון לסייע לממשלה בקידום המדיניות שלה לטובת החברה הישראלית על כל חוגיה וקהליה ולטובת כל האזרחים והאזרחיות במדינת ישראל".

"לצד המשימה הזו ובמידה רבה גם למעלה ממנה, אשקוד על חיזוק ההגנה על זכויות האדם, על החוסן הדמוקרטי של מדינת ישראל ועל העצמאות של מערכת המשפט, שאני רוחש לה כבוד רב, תוך הבטחת הנגישות לצדק, היעילות, והיכולת של האזרחיות והאזרחים למצות את זכויותיהם עד תום. והכל מתוך מחויבות עמוקה לעקרונות שבהכרזה על הקמת המדינה".

"במיוחד בתום שנה של מגיפת הקורונה ובתום שנתיים מורכבות פוליטית ומשטרית אני מקווה שהוועדה תחזק את הפיקוח הפרלמנטרי מתוך שיח פורה עם משרדי הממשלה ועם אנשי ונשות השירות הציבורי. למרות שהוועדה פטורה על פי התקנון מדיוני מעקב אחר פעולת הרשות המבצעת אני בהחלט מתכוון להשתמש בכלי הזה יחד עם חברי הוועדה".

"לוועדת החוקה יש כידוע מעמד מיוחד כמי שיכולה ליזום מהלכי חקיקה, ואני בהחלט מתכוון לנצל גם כלי זה לטובת ביצור חוקי היסוד והובלת מהלכים בתחומים נוספים".

"אין זה סוד שאנחנו בתקופה מורכבת ומתוחה פוליטית, דווקא משום כך אני מקווה שנדע לצד השיח הסוער והנוקב, שמעולם לא חששתי ממנו, גם לפעול במשותף לטובת אזרחי ישראל בדגש על האזרחים המוחלשים והקהילות והקבוצות המודרות ואלו הסובלות מאפליה ומחוסר נגישות לזכויות יסוד פוליטיות וחברתיות".

יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי: "ועדת החוקה מעבר להיותה חשובה במיוחד היא מיוחדת גם בהיותה מועדון אקסקלוסיבי בכנסת עם חברות וחברים שהולכים איתה שנים ארוכות. ח"כ סעדי וח"כ בגין, מיכל רוזין ונוספים לצד ח"כים חדשים. זו פעם ראשונה למיטב ידיעתי שיעמוד בראש הוועדה משפטן ורב (רפורמי א.ג), זה ציון דרך לכנסת. גלעד קריב מבלה כ"כ הרבה משנות חייו במאבקים על הדמוקרטיה הישראלית וזה אך ראוי ומתבקש שיישב בראשות הוועדה. צוות הוועדה הוא צוות מדהים ואין לי אלא לאחל שתיעשה כאן עבודה מעולה לטובת מדינת ישראל".

אושר בקריאה ראשונה – הרחבת החוק הנורבגי והארכת המועד לאישור התקציב

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 51).

מוצע לתקן את ההסדר הנוגע לחקיקת התקציב בנסיבות המיוחדות כשהיו בחירות לכנסת, התפזרות הכנסת או הבעת אמון בממשלה חדשה, לפני שאושר תקציב מדינה.

מוצע כי במצבים אלה תוארך התקופה לאישור חוק התקציב לשלושה חודשים מתחילת שנת התקציב או עד תום 135 ימים ממועד כינון הממשלה, לפי המאוחר. במידה והניחה הממשלה את חוק התקציב על שולחן הכנסת לפני היום ה-85 מיום כינונה, תהיה התקופה לאישור חוק התקציב 50 ימים ממועד ההנחה. במניין תקופות אלו לא יימנו מועדי ישראל וערביהם.

עוד מוצע להגדיל את מכסות הרשאים להפסיק חברותם בכנסת לפי "החוק הנורווגי" כך שבסיעה שבה ישנם ארבעה עד שישה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם שלושה חברי כנסת, בסיעה שבה ישנם שבעה עד תשעה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם ארבעה חברי כנסת, ובסיעה שבה עשרה חברי כנסת ומעלה יוכלו להפסיק חברותם חמישה חברי כנסת.

בנוסף, מוצע לתקן את חוק-יסוד: משק המדינה כך שהיום הקובע להנחת חוק התקציב לאחר כינון ממשלה חדשה יהיה 50 ימים לאחר המועד שקבעה ועדת הכספים ללא מועדי ישראל וערביהם.

בדברי ההסבר נכתב: "המועד הנדחה נקבע בשים לב, מצד אחד, לפרקי הזמן הנדרשים למעשה לממשלה חדשה או לכנסת חדשה לצורך גיבוש הצעת התקציב ולצורך ליבון מעמיק ואישור חוק התקציב, ומצד שני, לצורך באישור חוק תקציב שנתי בהקדם האפשרי כדי לצמצם את התקופה שבה הממשלה מתנהלת שלא על בסיס תקציב מאושר ומעודכן".

לאורך דיון ממושך במליאה טענו חברי אופוזיציה שמדובר בחוק בזבזני ואף ציטטו את חברי הקואליציה הנוכחית עוד כשאלה היו חברי אופוזיציה בכנסת הקודמת שמחו לדבריהם על אותו החוק.

שר המשפטים ח"כ גדעון סער: "לחוק נורבגי יש יתרונות בעבודת החקיקה. ראשי ממשלה תומכים בשנים האחרונות בחוק הנורבגי משום שהוא מרחיב את עבודת החקיקה של האופוזיציה". השר סער התייחס לטענות שעלו לאורך הדיון הלילי ואמר כי השר המקשר בין הכנסת לממשלה היה מוזמן בשנים האחרונות לישיבות נשיאות הכנסת. "זה לא דבר חדש והוא סביר והגיוני. אינני זוכר אופוזיציה שלא התלוננה על 'דורסנות הקואליציה' אבל אני חייב לומר שאין פה דורסנות. יש פה דיון ארוך וממצה והזכויות נשמרות ולכן אין צורך להפריז ולהגזים ואני קורא למליאה לאשר את החוק ולהעבירו לוועדת החוקה, חוק ומשפט".

בתום הצבעה שמית עבר החוק בקריאה ראשונה ברוב של 61 ונגד 53.

אושר בקריאה ראשונה – הצעת חוק שתאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הכנסת (תיקון מס' 49), התשפ"א-2021-

מוצעים שני תיקונים לחוק הכנסת: הראשון הוא לקבוע כי מועדי ישראל לא יבואו במניין התקופה שבה יש להעביר את חוק התקציב לאחר הקמת הממשלה.

התיקון השני מבקש לאפשר לקבוצה של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם, אך אם אינם מהווים שליש ממנה.

ח"כ דודי אמסלם: "אני חושב שהתפצלות בכנסת היא דבר לא מוסרי. אני בז לך שר המשפטים. מעבר כזה זה שוחד ואני בז לעולם המושגים שלך ושל אלקין".

ח"כ אריה דרעי: "אנחנו מצביעים עכשיו על חוק שמאפשר לארבעה חברי כנסת לפרוש. רק לפני זמן קצר היו בחירות. אנשים נבחרו על סמך הבטחה. אנחנו מעבירים כאן הצעת חוק ממשלתית לעודד גניבת דעת או רמאות. זה עובר בקלות כאילו זה לגיטימי. מה פתאום בכלל לפרוש, אתה לא רוצה להיות במפלגה שנבחרת אליה לך הביתה. לא ימצאו גם אחד מהליכוד שיפרוש. מה אנחנו משדרים לציבור?"

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסוואי פריג' השיב לדברים ואף הטיח בחברי האופוזיציה הזועמים "יש לנו עדיין איפה להשתפר, אבל אתם עוד תבלו הרבה שנים בספסלים האלו".

ההצעה אושרה בקריאה ראשונה ברוב של 57 בעד אל מול 42 נגד. הצעת החוק תעבור לוועדה המסדרת, שתחליט איזו ועדה תכין אותה לקריאה שניה ושלישית.



0 תגובות